poniedziałek, 4 stycznia 2016

JAK PRACOWAĆ W SKUPIENIU?


Dążenie do perfekcji w organizowaniu swojego czasu nie należy do najłatwiejszych zadań. Pewnie dlatego tematyka ta jest mocno popularna nie tylko w blogosferze, ale wciąż w literaturze. Dzisiaj przedstawię Wam kilka prostych rad jak pracować w skupieniu. Skupienie pozwala nam być bardziej efektywnym - wykonywać czynności lepiej i szybciej. 

Zacznę od tego, że co za dużo, to niezdrowo. Jest to jedna z wielu naszych starych rad, które sprawdzają się niemal w każdej dziedzinie życia. Największy błąd osób, które chcą być bardziej zorganizowane to narzucenie na siebie zbyt wielu obowiązków, chęci wykorzystania dnia w 100% i uczynienia go perfekcyjnym. Perfekcji nie ma i nie będzie (przynajmniej tak uważam ja!), dlatego zawsze należy pozostawić sobie pewien margines. Dzięki niemu będziemy szczęśliwsi - nieco więcej czasu wolnego dla siebie i bliskich + brak narastającej frustracji z cyklu "znowu się nie wyrobiłem". Stawianie przed sobą realnych zadań to klucz do sukcesu, stawianie zadań niemożliwych do osiągnięcia z biegiem czasu tylko nas wyniszcza (proszę nie mylić tego z podnoszeniem sobie poprzeczki). 

Tyle wstępu, czas na konkrety. Wiemy już, że aby móc zrealizować założone sobie cele muszą być one realne do wykonania. Dokładnie tak samo będzie w przypadku pracy. Trudno byłoby nam się skupić z ciągłą myślą w głowie "i tak się nie wyrobię.. zostało tylko 30 minut!". A przecież chcemy pracować w skupieniu, prawda? Czysty umysł jest podstawą kreatywnej i efektywnej pracy. 

Pozostawanie w skupieniu zagwarantuje nam zajmowanie się tylko jedną czynnością w danym czasie. Chociaż nie jest to proste, (czasem mamy wręcz wrażenie, że Era Facebooka i bycia online zabrała nam taką sposobność) jest to możliwe. Wystarczy trochę praktyki i samozaparcia. Na nasze nieszczęście na tym nie koniec rozpraszaczy - radio, muzyka, hałas zza okna, pozostali domownicy... Każdego rozprasza coś innego, znam masę osób, które nie potrafią pracować bez muzyki. W moim przypadku sprzyja ona jedynie w trakcie prac graficznych, robieniu zdjęć i ich obrabianiu, czy też zwykłym czynnościom domowym (no i oczywiście podczas relaksu i w podróży). Kiedy mam usiąść: coś policzyć, zrobić raport albo napisać dla Was artykuł muzyka staje się moim wrogiem. Koniecznie sprawdźcie jak działa na Was, może nieświadomie sami zaniżacie własną efektywność. Z domownikami można sobie poradzić, najczęściej skutkuje rozmowa i ustalenie pewnych zasad. Dobrze jest też, aby Wasze miejsce pracy było wyraźnie wydzielone - kiedy do niego zasiadacie wszyscy w domu będą wiedzieć, że pracujecie i należy się Wam odrobina spokoju.

Przyda się również plan pracy. Mogłoby się wydawać, że nie jest to niezbędny element, a jednak. Jeżeli nasza praca wymaga wielu etapów - tworzymy raport lub post na bloga, warto mieć wcześniej ustalony schemat. Moim trikiem na skuteczne wykonanie planu jest zrobienie go nieco wcześniej, a później tuż przed rozpoczęciem samej pracy zerknięcie na niego jeszcze raz i dokonanie ewentualnych poprawek. Pamiętajcie jednak, że tak zwany szablon projektu zmienia się wraz z tworzeniem, genialne myśli wpadają nam głowy w najmniej odpowiednim momencie dlatego każdą taką myśl notujcie sobie na boku.

Notes z boku lub otwarta na pulpicie notatka to przyjaciel każdego zorganizowanego pracownika i twórcy. Tak jak pisałam wyżej, kiedy nasz mózg działa na wysokich obrotach może przypomnieć się nam o ważnym telefonie, zrobieniu zakupów czy zapłaceniu rachunków. Ważne jest, aby od razu taką myśl zanotować i powrócić do wykonywanego zadania.

A na koniec chciałabym podzielić się z Wami moimi 10 radami jak radzić sobie z nieszczęsnymi rozpraszaczami. 


1. WYCISZ TELEFON
Zaczynamy oczywistością, o której zapomina najwięcej z nas. Nie zawsze da się odciąć od całego świata, nasze role społeczne często wymagają od nas bycia z kimś w stałym kontakcie, ale i to można spokojnie obejść. Jeśli możesz pozwolić sobie na luksus całkowitego telefonu, korzystaj z niego - jeśli nie, postaraj się wyłączyć powiadomienia portali społecznościowych i poczty oraz ustaw swój telefon w trybie niestandardowym. Wystarczy spersonalizowanie dzwonka u osób, z którymi chcemy mieć kontakt. Rozwiązań jest dużo, potrzeba tylko chęci. Pamiętaj też o odłożeniu telefonu gdzieś poza zasięg ręki lub odwrócenie do ekranem do dołu!

2. UPRZEDŹ, ŻE BĘDZIESZ PRACOWAĆ
O tym pisałam nieco wcześniej, ustalenie pewnych zasad wśród domowników jest kluczowe, ale tak samo możesz postąpić z bliskim znajomym czy partnerem. Wystarczy uprzedzić, że teraz przez dwie godziny będziesz pracować i chciałbyś się temu poświęcić w całości, aby pracę wykonać szybko i efektywnie.

3. WYŁĄCZ PRZEGLĄDARKĘ (lub konkretne strony)
Jeśli nie musisz używać przeglądarki internetowej do swojej pracy, nie włączaj jej. Przeglądarka to ogromna pokusa, zwłaszcza w chwilach znużenia i chwilowej utraty weny. Przygotowanie wcześniej wszystkich niezbędnych materiałów ułatwia zadanie, chociaż nieraz zebrane źródła to za mało i musimy jeszcze poszperać. Wtedy może uratować Cię jedynie silna wola, albo włączenie sobie trybu "kontroli rodzicielskiej" na czas pracy. Nikt nie musi wiedzieć, że go masz, silna wola przychodzi z czasem. Można się jej nauczyć.

4. WYŁĄCZ / WŁĄCZ MUZYKĘ
Muzyka tchnie do pracy, albo odciąga. Sprawdź jak działa na Ciebie i pamiętaj o tym kroku za każdym razem gdy przystępujesz do pracy.

5. MIEJSCE NA NOTATKI
Kartka papieru, notes lub notatka na pulpicie - kawałek przestrzeni na której możesz zanotować wpadające myśli odkładając je na później.

6. PIĆ CZY NIE PIĆ? 
Z reguły nie powinno się jeść i pić przy komputerze (uwierz może się to źle skończyć), ale szklanka herbaty czy kawy jeszcze nikomu nie zaszkodziła :) Warto jest mieć zawsze obok siebie coś do picia, aby nie musieć specjalnie wstawać i odrywać się od pracy jednak nie praktykuj regularnego jedzenia podczas wykonywanych obowiązków. Jedzenie powinno odbywać się w spokoju i być chwilą wytchnienia.

7. PRACUJ Z CZYSTĄ GŁOWĄ
Zanim zasiądziesz do pracy upewnij się, że jest to chwila, w której możesz pracować. Dzień zaplanuj tak, że wykonaj z rana wszystkie obowiązki, a dopiero później martw się pracą. W przeciwnym wypadku wizja zakupów, obiadów i sprzątania będzie dobrą wymówką aby wyrwać się od realizowanych właśnie projektów.

8. KONSPEKT PRACY
O tym też już wspominałam, miej zawsze przygotowany schemat pracy, dzięki któremu łatwiej będzie Ci realizować po kolei zadania. Dodatkowo jest to świetna motywacja, kolejne punkty można skreślać co wpłynie pozytywnie na naszą samoocenę.

9.  KRÓTKIE PRZERWY
Pracując wielowymiarowo i pełniąc jednocześnie kilka ról społecznych ciężko jest pozostać offline na dłużej. Co 45 minut warto na chwilę wstać, rozprostować nogi, trochę się poruszać i ewentualnie sprawdzić czy nic ważnego nie wydarzyło się w naszym życiu lub w życiu najbliższych. Słowa te kieruję głównie do młodych mam albo kobiet pracujących w więcej niż jednym miejscu. Nie twórz jednak nawyku ze sprawdzania co dzieje się wokoło. To tylko plan awaryjny.

10 NIE PRACUJ NA GŁODNEGO
Mózg najedzony to mózg szczęśliwy. Mózg szczęśliwy to mózg sprawny!

Czekam na Wasze sposoby pracy w skupieniu, jestem ogromnie ciekawa czego mnie dzisiaj nauczycie :) Pamiętajcie aby obserwować bloga jeśli posty przypadają Wam do gustu!
M. 

3 komentarze:

  1. Post okazał się naprawdę przydatny, bo często trudno jest mi się skupić na zrobieniu czegokolwiek i nagle nawet ściany zaczynają być dla mnie ciekawe...
    Wydawało mi się, że podasz tu same, mało znaczące rady, ale widzę, że dałaś z siebie naprawdę wiele. Na pewno rada z jedzeniem i piciem będzie przydatna, bo nigdy o tym nie słyszałam, ale i o krótkich przerwach często zapominałam. Przy kolejnych godzinach przy nauce lub pisaniu posta na pewno będę o tym pamiętać.
    /Agrafka
    NASZ BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  2. Post bardzo przydatny.Mam adhd i ciężko mi się skupić na pracy.

    OdpowiedzUsuń