środa, 22 lipca 2015

JAK ZNALEŹĆ PRACĘ? | JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ NA ROZMOWĘ KWALIFIKACYJNĄ?

Dzisiaj odbiegamy od kosmetycznych tematów. Chciałabym poruszyć jeden z ważniejszych w naszej karierze tematów: Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Sposobów jest wiele, tak jak i wiele jest stron poświęconych temu zagadnieniu. Moim celem jest uzbieranie wszystkiego w jednym miejscu, tak aby każdy z Was mógł w prosty sposób zapamiętać na co zwrócić uwagę. Ciekawym elementem posta są przykładowe odpowiedzi i materiały. Zapraszam do lektury!


Długo zastanawiałam się w jakiej formie opublikować posta, aby był jak najbardziej czytelny i zrozumiały. Postanowiłam, że najwygodniejsze będą punkty uzupełnione grafiką oraz przykłady pod każdym z punktów. Jeśli chodzi o przykłady, podaję swoje przykładowe odpowiedzi oraz informacje zebrane na swoją następną rozmowę kwalifikacyjną. Mam nadzieję, że forma się Wam spodoba. 


Rozmowa kwalifikacyjna 
jest to rozmowa z potencjalnym pracodawcą. Rozmowa ta jest ostatecznym etapem rekrutacji w organizacjach, która ma wpłynąć  na decyzję odnośnie zatrudnienia konkretnej osoby. Z punktu widzenia kandydata, rozmowa ma służyć rozwianiu wszelkich wątpliwości na temat aplikowanego stanowiska: pensji, czasu pracy, obowiązków. Spotkanie ma na celu podjęcie decyzji odnośnie przyjęcia bądź też odrzucenia oferty. 


Niestety wielu kandydatów wysyła swoje CV w ogromnej ilości, nie pamiętając nawet na jakie stanowisko się ubiegają. Co więcej, potencjalny pracownik nie zadaje sobie trudu aby dowiedzieć się podstawowych informacji o organizacji. Dobrze jest wiedzieć w jakiej firmie chcielibyśmy pracować, od kiedy ona istnieje, jakie są jej główne cele i misja. Ważne jest też, aby wiedzieć jakie możliwości ma pracownik zatrudniając się na określone stanowisko. 



Przykład: PZU (Powszechny Zakład Ubezpieczeń)
  • jedna z największych instytucji finansowych w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej;
  • rok założenia: 1803 (pierwsze towarzystwo ubezpieczeniowe);
  • grupa PZU oferuje swoim klientom najszerszą gamę produktów ubezpieczeniowych na rynku (ok. 200 rodzajów ubezpieczeń);
  • główne obszary działalności: ubezpieczenia (majątkowe, na życie, osobowe), fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne, programy oszczędnościowe;
  • działalność społeczna: bezpieczeństwo publiczne, ochrona zdrowia, aktywny tryb życia, programy prewencyjne, edukacja i rozwój młodych talentów, dziedzictwo kulturowe;
  • 16 mln klientów;
  • przyszłość: PZU 3.0 - do 2020 roku PZU będzie grupą opartą na trzech filarach: ubezpieczenia, zarządzanie aktywami, prywatna opieka medyczna;
  • kogo szuka organizacja? kompetencje + zaangażowanie (motywacja do osiągania wyznaczonych celów, stawianie sobie wysokich wymagań, umiejętność współpracy, dzielenie się dobrymi praktykami, wiedzą i doświadczeniem, elastyczność, otwartość, efektywne działania w różnych sytuacjach);
  • informacja o rozmowie kwalifikacyjnej: około 1 godz., chęć dowiedzenia się o doświadczeniach, motywacjach i oczekiwaniach. Na spotkaniu mogą paść pytania merytoryczne. Dodatkowe elementy rozmowy: kwestionariusz osobowościowy, testy umiejętności, próbki pracy (case study). 
Z pewnością powinniśmy wiedzieć na jakie stanowisko aplikowaliśmy. Jeśli wysyłamy wiele różnych CV warto skorzystać z funkcji wysłania do siebie kopii aplikacji, albo zapisywać sobie w kalendarzu firmę oraz stanowisko pracy. W ogłoszeniu pracodawca pozostawia informacje na temat wymagań od pracownika oraz podstawowe obowiązki jakie będą do niego należeć. Nie każde ogłoszenie jest rozbudowane, dlatego warto poszukać stosownych informacji na własną rękę (nawet przed wysłaniem CV). 

Oczywiście nie należy popadać w skrajność i wyszukiwać karty obowiązków, najważniejsze to wiedzieć na czym dana praca polega, jakie umiejętności będą przydatne, a które cechy mogą powodować, że będzie się nam pracowało ciężej. 

Przykład: staż sprzedaż i obsługa klienta PZU
Wybrana osoba będzie odpowiedzialna za:
  • bezpośrednią obsługę klientów w oddziale;
  • udział w budowaniu relacji biznesowych z klientami;
  • uczestnictwo w sprzedaży produktów PZU.
Od wybranej osoby oczekujemy:
  • wykształcenia: absolwent lub student co najmniej III roku studiów;
  • kierunek studiów: ekonomia, finanse, zarządzanie lub pokrewne;
  • dobra znajomość MS Office;
  • umiejętności komunikacyjnych i współpracy w zespole;
  • motywacji do nauki i rozwoju w obszarze sprzedaży i obsługi klienta.
W zamian oferujemy:
  • półroczny płatny staż - od 1 sierpnia 2015 roku;
  • zatrudnienie w oparciu umowy o pracę;
  • pakiet motywacyjny;
  • udział w szkoleniu wprowadzającym;
  • doświadczenie zawodowe;
  • zdobycie praktycznej wiedzy.
Jak widać, na powyższym ogłoszeniu nie jest napisane zbyt wiele odnośnie obowiązków. Z tego co się orientowałam, do zadań stażysty należy obsługa klienta w oddziale - załatwiania spraw związanych z umowami, podpisywanie umów, rozwiązywanie problemów, sprzedaż produktów.

Najczęściej dokumenty nie są niezbędne podczas rozmowy kwalifikacyjnej, może jednak zdarzyć się, że pracodawca poprosi o świadectwo pracy lub dyplom uczelni. Warto więc zabrać ze sobą wszystko to, co może wydawać się niezbędne - być może oceny ze studiów zrobią pozytywne wrażenie, albo pochlebna opinia wpłyną na dalszy przebieg rekrutacji? 




Strój powinien być jak najbardziej klasyczny. Dzięki temu pokazujemy szacunek do pracodawcy, a także do nas samych. Najbezpieczniejsze kolory to biel, czerń, błękit, granat i odcienie szarości. Sami powinniśmy zdecydować, w których kolorach jest nam najlepiej. Nie powinniśmy wyglądać smutno, ani zbyt poważnie - stawiamy na profesjonalizm. Co do zachowania, istnieje kilka dobrych wskazówek, które warto jest sobie przyswoić. 



Oto kilka zasad, jakie obowiązują poważnego kandydata:
  • bądź punktualny;
  • przywitaj się i uśmiechnij;
  • kontroluj swoje gesty i postawę;
  • gestykuluj, ale nie machaj rękoma;
  • nie dotykaj okolic ust i nosa - sygnał, że najprawdopodobniej kłamiesz;
  • utrzymuj kontakt wzrokowy;
  • utrzymuj neutralny ton głosu;
  • uważnie słuchaj rozmówcy, nie przerywaj mu, odpowiadaj konkretnie na pytania;
  • nie przechwalaj się oraz nie wyrażaj się źle o poprzednich miejscach pracy;
  • przygotuj się na najczęściej zadawane pytania;
  • nie kłam;
  • nie odpowiadaj zdawkowo na pytania;
  • wyłącz głos w telefonie komórkowym!
Dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej to umiejętność zebrania informacji o sobie samym. Warto wiedzieć jakie są nasze oczekiwania, pasje, marzenia, wymarzona ścieżka kariery, słabe i silne strony, a także kwalifikacje i doświadczenie. Podczas rozmowy rekrutacyjnej może zostać poruszone wiele kwestii związanych z Twoim charakterem oraz umiejętnościami. Im więcej wiesz o sobie, tym lepiej dla Ciebie.


W końcu przyszedł czas na pytania, jakie mogą pojawić się podczas rozmowy o pracę. O części zagadnień wspominałam powyżej, aczkolwiek o wielu kwestiach nie wspominałam w ogóle. Poniżej zamieszczam listę pytań z przykładowymi odpowiedziami. Jeśli nasuwają się Wam jakieś dodatkowe pytania - piszcie śmiało w komentarzach, chętnie uwzględnię je w swoim poście. To co, gotowi na mały przedsmak?



Dlaczego chcesz u nas pracować?
Jedno z najczęściej zadawanych pytań. Warto wiedzieć dlaczego aplikujemy akurat na to stanowisko pracy i dlaczego właśnie w tej organizacji. W moim przypadku (PZU) odpowiedź wyglądałaby następująco... 
Organizacja PZU kojarzy mi się od najmłodszych lat z firmą o stabilnych filarach i dużym zaufaniu klientów. Pamiętam swoją pierwszą wizytę w oddziale kiedy miałam dosłownie kilka lat. Rodzice ubezpieczyli samochód w Państwa organizacji i niestety byliśmy zmuszeni zgłosić szkodę. Cała procedura wydawała mi się wtedy bardzo złożona i odpowiedzialna. Ten wizerunek pozostał do dziś. Dodatkowo na Państwa stronie można wyczytać, że dla najlepszych istnieje możliwość własnego rozwoju i awansu. PZU wspiera wiele organizacji społecznych i dba o zdrową kondycję swoich pracowników.

Co motywuje Cię do pracy?
Do pracy motywuje mnie szeroki zakres obowiązków i odpowiedzialność za powierzone mi zadania. Jeśli swoją pracą mogę pomóc drugiej osobie i rozwiązać jej problem jest to dla mnie naprawdę satysfakcjonujące. Bardzo lubię pracę z ludźmi, w dużych i małych zespołach chociaż niektóre obowiązki wolę wykonywać samodzielnie. Do pracy motywują mnie także wymierne korzyści wynikające z moich obowiązków - dobra pensja i pakiet dodatków sprawiają, że warunki pracy są odpowiednie. Ważni są dla mnie także ludzie z którymi pracuję. Dobry zespół to podstawa pozytywnej atmosfery, a co za tym idzie - chęci do pracy.

Jak układała Ci się współpraca z poprzednimi przełożonymi?
Swoich poprzednich pracodawców wspominam jako osoby mocno nastawione na cel. kompetentne i bardzo wymagające. Pomimo różnic charakteru czy też opinii w niektórych aspektach potrafiliśmy znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony. Doceniam umiejętność słuchania przełożonego - często pracownik, który bezpośrednio styka się z problemem każdego dnia potrafi podsunąć prosty i skuteczny sposób na ułatwienie pracy całemu zespołowi. 

Jaka jest Twoja wymarzona praca?
Moja wymarzona praca to posada przede wszystkim bezpieczna, dająca mi poczucie satysfakcji. Pieniądze są bardzo ważne - dzięki nim można się utrzymać i spełniać określone potrzeby, ale najważniejsze w pracy jest poczucie spełnienia i ciągły rozwój. Nie mogę odpowiedzieć czy wolałabym być Dyrektorem Oddziału czy Specjalistą - wiem, że pragnę się rozwijać i czerpać radość z pracy. Mogę zapewnić, że byłaby to praca z ludźmi, dla ludzi. Praca umożliwiająca pokazanie mojej kreatywności, wnosząca wiele do całej organizacji.

Co chcesz robić za 5 lat?
Moje najbliższe plany zawodowe to ukończenie studiów magisterskich z bardzo dobrym wynikiem i napisanie pracy, która mogłaby posłużyć innym ludziom do wykonywania np. badań nad satysfakcją pracowniczą czy też satysfakcją klienta z produktu/usługi. Chciałabym wydać także podręcznik, który zawierałby wskazówki dotyczące zastosowania wielu ciekawych i nieskomplikowanych metod badawczych - głównie interesuje mnie dział taksonomii. Planuję mieć stałą i dobrą pracę i czuć się osobą spełnioną na swoim stanowisku pracy.

Proszę opowiedzieć coś o sobie
Jestem studentką V już roku na kierunku Analityka gospodarcza. Jest to kierunek, który przynosi wiele satysfakcji ze studiowania: dzięki nim zdobyłam umiejętność analitycznego myślenia, nauczyłam się rzetelnie opracowywać raporty, wygłaszać prezentacje, przeprowadzać badania. Studia pochłaniają większość mojego wolnego czasu ponieważ poza nauką działam w Kole Naukowym Statystyków, uczestniczę aktywnie w konferencjach i jestem współautorem artykułów naukowych. Na początku studiów mocno zaangażowałam się w działalność w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów - po ok 3. miesiącach uzyskałam status członka organizacji, co jak wielokrotnie podkreślano było najszybszym awansem od kilku lat. Dzięki działalności w organizacji studenckiej poznałam zaplecze organizacyjne wielu akcji charytatywnych. Ciężka praca, a w wyniku dobre oceny na III roku i działalność naukowa pozwoliły otrzymać stypendium Rektora dla najlepszych studentów, co uważam za swój ogromny sukces i nagrodę za cały rok pracy. Prywatnie kocham konie i obecnie uczę się jeździć konno, a także często grywam w squasha. 

Słabe/silne strony
Moją silną stroną jest kreatywność, umiejętność pracy w zespole, zdolności organizacyjne, umiejętność słuchania, a także dążenie do wyznaczonego celu. Potrafię włożyć w realizowane projekty wiele serca, całą swoją widzę i doświadczenie wierząc, że efekt końcowy będzie zaskakująco dobry. Silne zaangażowanie może być odbierane nieraz jako słaba strona, ale nawet w momencie porażki potrafię zatrzymać się, zastanowić nad tym co poszło nie tak i wykorzystać te informacje aby naprawić powstały problem. Dość szybko się uczę, a przede wszystkim lubię się uczyć. Jako swoją słabą stronę mogę podać niewielkie jak na razie doświadczenie, które cały czas staram się rozszerzać.

Największe osiągnięcie zawodowe
W tym przypadku połączyłabym to pytanie z "opowiedzeniem czegoś o sobie".

Z kim lubisz pracować?
Lubię pracę zarówno w większym, jak i mniejszym zespole. Niektóre obowiązki lubię wykonywać sama, jeśli zostanie mi powierzone indywidualne zadanie postaram się mu sprostać jak najlepiej. Dobrze pracuje mi się z ludźmi otwartymi, a przede wszystkim szczerymi, aczkolwiek mam świadomość, że każdy z nas jest inny i czasem zbudowanie pewnej relacji z otoczeniem wymaga nieco więcej czasu. Chciałabym pracować z ludźmi, którym mogę ufać.

Na sam koniec rozmowy pamiętaj o podziękowaniu za rozmowę oraz o uściśnięciu dłoni z osobą rekrutującą. Bardzo miłym gestem jest napisanie e-mail'a z podziękowaniem za zaproszenie na rozmowę. Niewiele osób wysyła takie podziękowania, a z pewnością wpłynie to pozytywnie na odbiór Twojej osoby. Jeśli nie poszło Ci jakoś świetnie - nie załamuj się! Każdy ma prawo się denerwować to raz, a dwa każda rozmowa jest kolejnym doświadczeniem, z którego powinieneś coś wynieść. 


Koniecznie dajcie znać jakie były Wasze najlepsze i najgorsze rozmowy o pracę oraz czego w tym poście brakuje! Nowy post już niebawem. 
Mali


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz